Kijk even naar de dame links op de foto hierboven. Het is zomer 1968 en zo dadelijk stapt zij in de nachttrein naar het zuiden van Frankrijk. Samen met haar man gaat ze gedurende 16 uur een klein compartiment delen met nog 4 andere, onbekende personen.

 

Het begin van de reis (namiddag en vooravond) zal ze zittend doorbrengen, knus dichtbij elkaar op zitbanken van 2 x 3 personen, erg warm en zweterig want air-conditioning was er nog niet.

Vervolgens wordt het compartiment omgebouwd naar zes ligbanken voor de nacht. Ze moet hopen op een plaats in het midden. Want een ligplek onderaan betekende een hele nacht daveren op de draaistellen. En een ligplek bovenaan, vlak onder het dak, was in de zomer veel te warm.

Zelfs in het midden zal het slapen haar moeilijk vallen : medereizigers die het licht aanlaten om nog wat te lezen, die niet kunnen slapen en gedurig het compartiment in- en uitlopen… of juist heel goed slapen maar daar wel heel hard bij snurken.

Of misschien wist deze dame dat ze zelf af en toe snurkte en vermijdt daarom té diep in te slapen…

Neen, echt prettig was het reizen in zo’n nachttrein niet…

Dat verklaart misschien de bedenkelijke blik die mevrouw op de foto vertoont.

 

Nam u geregeld de nachttrein in de jaren 1960-2000 ?
En hoorde u niet bij die paar % van de bevolking die voldoende geld had om peperdure slaapwagenplaatsen te reserveren ?

–> Dan is de kans groot dat u aan de nachttrein niet zo’n goede herinneringen overhoudt.

 

Maar : vandaag is alles anders en beter !
Echt waar !

 

Kijk maar naar de foto rechts, uit 2020. De slaapwagens in de nachttrein zijn comfortabeler dan ooit en u betaalt – alle verhoudingen, inflatie en indexering in acht genomen – minder dan wat u vroeger voor uw ligplaats in een hok met 6 moest neerleggen.

Gedurende heel de reis beschikt u over uw privé-compartiment waar u zich installeert zoals u wilt, opblijft zo lang u wilt of zo vroeg gaat slapen als u wilt. In coronatijden (die hopelijk niet te lang meer duren) hoeft u in uw eigen compartiment ook geen mondmasker te dragen.

De deur van uw compartiment kan van binnenuit worden afgesloten zodat u door niemand gestoord kan worden, bvb. als u zich omkleedt voor de nacht of aan de lavabo uw oksels verfrist,…

In sommige treinen kan u kiezen voor Deluxe-compartimenten waar u behalve een lavabo ook uw eigen douche en WC hebt.

Bij de steward van uw rijtuig kan u terecht voor een snack en/of slaapmutsje.

 

 

Slaapt u beneden ? De moderne slaapwagens hebben een uitermate zachte vering en de treinen rijden grotendeels over langgelast spoor. Geen gedaver dus. En het “kedeng kedeng” van vroeger zal u ook moeten missen.

Slaapt u boven ? Slaapwagens hebben allemaal airco aan boord, geen overmatig nachtelijk zweten meer.

’s Ochtends voor u afstapt kan u een (beperkt) ontbijt krijgen zodat u niet met een lege maag de trein uit moet. In de meeste gevallen is dit inbegrepen in de prijs.

Anders dan met vliegreizen zet de trein u ’s ochtends af in het centrum van uw bestemming. Geen ellenlange en/of oncomfortabele transfers vanaf de luchthaven, uw dag kan onmiddellijk beginnen.

Kies dus eens voor de nachttrein. U beperkt er niet alleen uw ecologische voetafdruk mee maar tovert ook een brede glimlach op het gezicht van Greta.

 

Geïnspireerd om de nachttrein een kans te geven bij uw volgende vakantie ?

Vul het formulier hieronder in of contacteer me met uw reisvraag en ik boek voor u de juiste nachttrein tegen de juiste prijs.

 

  • Voer hier uw E-mailadres in.
  • Wenst u dat wij u telefonisch contacteren ? Voer dan hier het telefoon- of GSM-nummer in waarop wij u kunnen bereiken.
  • Schrijf hier neer waar u per trein naartoe wil, wanneer, met hoeveel personen,... en alle andere informatie die u over uw vraag met ons kan delen.